Mahishasura Mardini Stotram

2021/02/07. - írta: Mokrativ

Ezt a dalt pár napja találtam és nagyon megtetszett, vannak dalok amik így egyszerűen bekattannak és saját életre kelnek bennem, ezeket szoktam hatszögletű számoknak hívni. Ezt a kifejezést akkor kezdtem el használni, amikor még aktívan drogoztam, bármelyik pszichedelikus szer hatására (gomba, lsd, néha kicsit az ekitől is) teljes szinesztéziám lett, a zene színekké, formákká, érzésekké, történetekké változtak át, és az esetek többségében, amikor már minden nagyon absztrakt lett, akkor a zenét úgy érzékeltem, mintha az égen a legszebb hatszögletű sarkifények vibrálnának ütemre és néha egy méhecske volt a DJ :)

Már több mint egy éve nem drogozom, de valami azért mégiscsak egy picit "nyitva" maradhatott bennem. De térjünk a tárgyra, a Shanti People-t régen is szerettem, a Passion volt az egyik kedvencem, arra lehetett ropogtatni velőt rázóan. Ez a szám elvileg egy stotra, ami szanszkritul annyit tesz, hogy óda, dicsérő himnusz, elégia, amit énekelni szoktak a sasztrával ellentétben, amit inkább recitálni szoktak.

A Mahishasura Mardini stotrát akkor szokták énekelni, ha a félelmeink és nehéz helyzetek felett szeretnénk győzedelmet aratni. És itt most egy kis mitológiai kitérőt tennék a Wikipédia segítségével.

Az egész strota a "Devi Mahatmyam"-ra épül, ami egy hindu krónika Durga Istennő Győzelmeiről. Durga a hindu hitvilágban pedig a háború, az erő és a védelmezés istennője volt.

Wikipedia szerint pedig:

Durga (dévanágari írással: दुर्गा, „megközelíthetetlen”, „legyőzhetetlen”),a hindu anyaistennőnek, Mahádévinek egy népszerű, vad formája. Siva saktijának[1] kegyetlen és ádázul oltalmazó megnyilvánulása,[2] a teremtés dharmáját fenyegető démonok elpusztítója a hindu mitológiában.[3] A gyönyörű nőt több mint 18 fegyverrel, 10 karral ábrázolják hátasállatán a vad oroszlánon vagy a tigris társaságában.

Gyakran küzdelem közben, vagy győztesként jelenik meg, legnagyobb győzelmét a bivalydémon, Mahisászura felett aratta. Durgát évente fesztiválokkal ünneplik, a két legjelentősebb fesztivál a navarátri és a durga púdzsa.

durga_mahisasuramardini.jpg

Durga, a harcos istennő azért jött létre, hogy legyőzzön egy Mahisászura nevű pusztító démont. Mahisászurának Brahma olyan hatalmat adott, mellyel győzedelmeskedett minden férfierő felett. Mahisászura a terror uralmát valósította meg a földön, a mennyben és az alsó világban, és se ember, se isten nem tudta megállítani. Az istenek is tehetetlenek voltak. Siva, felismerve, hogy egyetlen ember vagy isten sem képes legyőzni Mahisászurát megkérte a feleségét, Párvatit, hogy vállalja a női harcos istennő szerepét, és ölje meg a démont. Párvati elfogadta a szerepet. Közben az istenek tanácskoztak, és megállapították, hogy a démon már feldúlta mindhárom világot. Erejüket egyesítve fénysugarat hoztak létre, amely elérte Párvatit. Ezáltal készen állt harcolni a démonnal, hogy megmentse az isteneket. Az új erőkkel rendelkező istennő a Durga nevet vette fel. Ő a női nem legfőbb isteni formája, az anyaistennő. Durgát nem teremtették, ő az összesített energia női megtestesülésének formája.

Mahisászura kezdetben alábecsülte Durgát, és arra gondolt: "Hogyan ölhetné meg őt egy nő, akit a legfőbb istenek se tudnak? Durga nevetésével földrengést keltett, mellyel megtépáza Mahisászura erejét. A szörnyű Mahisászura harcba indult ellene, változó formákat öltve. Először egy bivalydémon képében jelent meg, akit Durga kardjával legyőzött. Aztán megváltoztatta a formáját és elefánttá vált, ennek Durga levágta az ormányát. A démon Mahisászura folytatta a harcot, egy oroszlán, majd egy férfi formáját véve fel, de Durgát nem tudta legyőzni. Ekkor Mahisászura újból támadt, férfi formáját elkezdte bivallyá változtatni. Az istennő ekkor kardjával levágta Mahisászura bivalyfejét.

Akit jobban érdekelnek a részletek, itt átfogóan olvashat róla.

A dalban két versszakot énekelnek újra és újra melyek pedig:

11.
Ayi Sumanah-Sumanah-Sumanah Sumanah-Sumanohara-Kaanti-Yute
Shrita-Rajanii Rajanii-Rajanii Rajanii-Rajanii Kara-Vaktra-Vrte |
Sunayana-Vi-Bhramara Bhramara-Bhramara Bhramara-Bhramara-[A]dhipate
Jaya Jaya He Mahissaasura-Mardini Ramya-Kapardini Shaila-Sute || 11 ||

Meaning:
(O Divine Mother, I invoke You and take refuge in Your Auspicious Feet)
11.1: Salutations to You O Divine Mother; I Invoke You; Whose Beautiful Mind is United with a Charming Appearance,
11.2: (I Invoke You) Whose Beautiful Face makes Subserviant the Beauty of the Moon Light of Night by Hiding them with Its Own Beauty,
11.3: Whose Beautiful Eyes Conquer the Beauty of the Bees by Its Own Beauty,
11.4: Victory to You, Victory to You, (I take Refuge in Your Auspicious Feet) O the Destroyer of Demon Mahishasura; (Victory to You) Who Shine with Beautiful Locks of Hair and Who is the Daughter of the Mountain.

1.
Ayi Giri-Nandini Nandita-Medini Vishva-Vinodini Nandi-Nute
Giri-Vara-Vindhya-Shiro-[A]dhi-Nivaasini Vissnnu-Vilaasini Jissnnu-Nute |
Bhagavati He Shiti-Kannttha-Kuttumbini Bhuri-Kuttumbini Bhuri-Krte
Jaya Jaya He Mahissaasura-Mardini Ramya-Kapardini Shaila-Sute || 1 ||

Meaning:
(O Divine Mother, I invoke You and take refuge in Your Auspicious Feet)
1.1: Salutations to You O Divine Mother, I Invoke You; Who is the Daughter of the Mountain; By Whose presence the whole World is filled with Joy; For Whom the whole World is a Divine Play and Who is Praised by Nandi,
1.2: (I Invoke You O Devi) Who Dwell on the Summit of the Vindhyas, the Best of the Mountains; Who give Joy to Lord Vishnu (as His sister) and Who is Praised by Lord Indra,
1.3: O Goddess Bhagavati, Who is the Consort of the One with Blue Throat (Lord Shiva); Who has Many Many Relations in this World (being the Cosmic Mother) and Who has Created Abundance (in Creation),
1.4: Victory to You, Victory to You, (I take Refuge in Your Auspicious Feet) O the Destroyer of Demon Mahishasura; (Victory to You) Who Shine with Beautiful Locks of Hair and Who is the Daughter of the Mountain.

Aztán random módon találtam még ezeket:

Az Isteni Anya imádata
Amikor az Isten iránti hatalmas vágyódás megjelent benne, a Rámakrisna elviselhetetlennek érezte az életet Isten látomása nélkül. Már véget akart vetni életének, amikor az áldott látomás hirtelen leszállt rá. Ezt leírva a Rámakrisna így szólt:

„A szoba minden ablakával és ajtajával, a templom és körülöttem minden eltűnt a szemem elől. Úgy éreztem, mintha semmi sem létezett volna, és helyettük az értelem határtalan, ragyogó óceánját érzékeltem. Bármelyik irányba fordítottam a szemem, mindenfelől e sugárzó óceán hatalmas hullámai rohantak felém, és rövid időn belül körülöleltek és teljesen elnyeltek. Ily módon beléjük veszve, elveszítettem hétköznapi tudatomat, és a földre zuhantam.”

Ugyanarra a tapasztalásra utalva egy másik alkalommal a következőket mondta:

„A szoba padlójára estem, teljesen elveszve a látomás elragadtatottságában. Tökéletesen öntudatlan voltam arra nézve, hogy mi történt körülöttem vagy hogy ez a nap vagy a következő miképpen zajlott. Az egyetlen dolog, amelyre bensőmben tudatos voltam, az volt, hogy lelkemen keresztül az öröm olyan elmondhatatlan óceánja hömpölyög át, melyet soha azelőtt nem tapasztaltam. Ezzel egyidejűleg tudatos voltam, lényem legmélyéig, az Isteni Anya szent jelenlétére is.”

A Rámakrisna tiszta elméje maga volt az első és legfontosabb tanítója. Erről azt mondta:

„Bármikor szükség volt rá, egy fiatal szannjászin [szerzetes] jött elő a testemből, külsőleg teljesen olyan, mint én, és mindenre megtanított. Amikor ily módon megjelent, néha megőriztem egy csekély tudatosságot a külső dolgok iránt, máskor minden tudatosságomat elveszítettem a külvilág felé, kivéve az ő jelenlétét és cselekedeteit. Amikor visszatért a testembe, újra tudatos lettem a külvilágra. Amit tőle hallottam korábban, azt hallottam újra Bráhmanítól, Tóta Púrítól és másoktól. Amit előzetesen tőle megtanultam, ugyanazt tanultam meg később ezektől a tanítóktól.”

És most szeretnék pár általam készített rajzot megosztani.

Egy Frazetta rajztanulmány, 2015-ből
frazetta_study.jpg

Egy önportré, 2019-ből, egy átdrogozott Dakini fesztivál után:
1612686815899.jpg

Egy festmény a Nyírős látogatásom után, 2020 tavaszán:
1612686815877_1.jpg

Első művterápiás képem, 2020 nyár elején:
1_1.jpg
Egy terápiás foglalkozás után készített kép 2020 év végén, hogy milyen Anonymousszal beszélgetni:

anonymous_2.jpg

Vannak egybeesések, de a saját szanitásom megőrzése végett ezeket a dolgokat egy vállrándítással elintézem.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tordelek.blog.hu/api/trackback/id/tr3216418570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása